Veelgestelde vragen
We helpen je graag verder als je een vraag hebt. 
Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem contact met ons op.
Verzending & retour
       
        Wanneer wordt mijn bestelling verzonden?
        
      
    
    - Producten: Wij verzenden bestellingen van maandag tot en met vrijdag. We proberen je bestellingen binnen 48 uur te verzenden indien op voorraad.
 - Koffie: Wij branden onze koffies vers op bestelling. Wij brandden elke dinsdag, jouw bestelling wordt de eerst volgende dinsdag gebrand en verzonden.
 - Speciale service: Heb je een speciale service aangevraagd? Bijvoorbeeld maalschijven uitlijnen? Dan kan het zijn dat de bestelling wat later wordt verzonden. We proberen binnen 48 uur te verzenden.
 
       
        Kan ik mijn bestelling retourneren?
        
      
    
    Stuur ons een mail via info@frekko.nl en we helpen je in het retourneren. Retourkosten zijn voor eigen rekening, tenzij we samen wat anders hebben afgesproken.
Zie ook punt 6 in de algemene voorwaarden.
       
        Kan ik mijn bestelling afhalen?
        
      
    
    Ja, geef dit aan bij je bestelling door aan te klikken ‘afhalen bij FREKKO’ en wij laten je weten wanneer het klaar ligt.
       
        Wat zijn de transportkosten?
        
      
    
    Die worden berekend wanneer jij je order maakt en gegevens invult. De kosten worden berekend via de koerier.
BEZOEK & SERVICE
       
        Kan ik vrijblijvend de studio bezoeken?
        
      
    
    Onze studio is enkel op afspraak geopend, stuur ons een berichtje via Whatsapp op +31 (6) 10 41 26 28 en we plannen samen een afspraak in. 
Wij zien dit als een adviesgesprek, dus maak je niet druk, je bent niet verplicht iets te kopen. 
       
        Kunnen jullie advies geven wat ik het beste kan kopen?
        
      
    
    Zeker! Dit doen we graag zelfs. 
Stuur ons een berichtje via Whatsapp of bel ons op met je vraag. 
Of nog leuker; maak een afspraak om de studio te bezoeken.
       
        Kunnen jullie mijn espressomachine repareren?
        
      
    
    Ja dat kan! 
Wij repareren alleen espressomachines die zijn aangekocht bij FREKKO. 
Elke reparatie is maatwerk, neem contact op zodat we samen een prijs kunnen berekenen.
       
        Kunnen jullie mijn espressomachine schoonmaken?
        
      
    
    Dat kan! 
Wij maken alleen espressomachines schoon die bij FREKKO aangekocht zijn. 
De prijs verschilt per machine omdat elke machine anders gebouwd is en anders schoon te maken is. 
Neem contact op voor de prijs van jou machine.
Voorbeeld: enkele boiler ontkalken vanaf €75,-
       
        Wat moet ik doen als een product niet op voorraad is?
        
      
    
    Als er geen verwachtte leverdatum op de productpagina vermeld staat, neem contact met ons op. 
Wij gaan dan achterhalen bij de leverancier wat de verwachtte levertijd is en laten je weten wanneer het product weer binnenkomt. 
KOFFIE
       
        Kan ik FREKKO koffie serveren in mijn bedrijf?
        
      
    
    Dat lijkt ons heel leuk! FREKKO-koffie ligt al bij verschillende horeca en kantoren. 
We komen graag bij jou langs zodat je onze koffie kunt voorproeven op jouw machine. 
Bel ons op om kennis te maken via +31 (6) 10 41 26 28!
Wil je een andere soort samenwerking? Laat het ons weten, wij staan open!
       
        De koffie die ik lekker vond is niet meer op voorraad, komt die terug?
        
      
    
    Nee, de koffies die niet meer op voorraad zijn die zijn volledig uitverkocht. 
We kopen maar een bepaald aantal kilo's in en we wisselen graag onze koffies door. 
Wees er dus snel bij als je een favoriet heb ;) 
ESPRESSOMACHINE
       
        Wat houdt de gratis barista cursus na aankoop in?
        
      
    
    Als je jou espressomachine bij FREKKO koopt en in onze studio op komt halen dan krijg je een gratis barista cursus. 
In deze cursus leer jij hoe je een goede espresso, cappuccino en een 'Hollandse bak' kan zetten. 
Dan kan jij thuis direct aan de slag!
       
        Hoe maak ik mijn espressomachine schoon?
        
      
    
    Daar hebben wij een mooie blog over gemaakt, hier te lezen: Hoe maak ik mijn espressomachine schoon?
Kort samengevat:
Gebruik voor het reinigen alleen merkgeschikte middelen of milde, koffie-veilige producten. Gebruik geen vloeibar ontkalker.
Leg altijd een doekje bij de espresso-set, zo kun je makkelijk wat wegvegen of je stoompijpje direct schoonmaken na gebruik.
Glassex werkt goed voor het laten glimmen van je machine. Niet onbelangrijk!
       
        Wat voor water kan ik het beste gebruiken?
        
      
    
    Gebruik altijd gefilterd of bron water voor je espressomachine. In kraanwater zit kalk en dit kan schadelijk zijn voor je espressomachine. 
Voor gefilterd water kun je een waterfilter in je watertank doen of een speciale waterfilter kopen. 
Bronwater is te koop in grote verpakkingen in de supermarkt van bijvoorbeeld het merk Spa of Bar Le Duc.
       
        Moet ik ontkalken?
        
      
    
    Alleen als je met leidingwater werkt en de fabrikant dit adviseert.
Hoevaak je jouw machine moet ontkalken ligt aan de dH van jouw water. Lees in ons blog: Hoe maak ik mijn espressomachine schoon? meer.
       
        Wat moet ik doen voor het eerste gebruik van mijn espressomachine?
        
      
    
    Bij FREKKO raden we aan om altijd ±500 ml gefilterd water door het systeem van je espressomachine te spoelen voordat je koffie gaat zetten.
KOFFIEMOLEN
       
        Wat moet ik doen voor het eerste gebruik van mijn koffiemolen?
        
      
    
    Bij FREKKO raden we aan om altijd ±50 gram koffie te malen op een grove maalstand voordat je koffie gaat zetten. 
Bij een DF-molen is dit vaak maalgraad 45.
       
        Hoe maak ik mijn koffiemolen schoon?
        
      
    
    Daar hebben wij een mooie blog over gemaakt, hier te lezen: Hoe maak ik mijn koffiemolen schoon?
Het belangrijkste is: maak de molen nooit met water schoon! 
Een super samenvatting: gebruik een borsteltje of een kwastje om de molen en de maalschijven schoon te maken.